Průzkum: Čeští reselleři a gaming

Průzkum: Čeští reselleři a gaming

Gaming patří k jednomu z nejrychleji rostoucích segmentů v IT. Prodejní potenciál potvrzuje také zapojení distributorů a expanze dalších výrobců na český trh. Podle průzkumu, který provedlo vydavatelství DCD Publishing, se v souvislosti s gamingem zajímají čeští reselleři zejména o prodej herních notebooků, hotových PC sestav a herního příslušenství. Herní konzole prodává více než polovina dotazovaných, e-sportovní scénu sleduje pouze pětina dotazovaných. Průzkum probíhal…

Gaming patří k jednomu z nejrychleji rostoucích segmentů v IT. Prodejní potenciál potvrzuje také zapojení distributorů a expanze dalších výrobců na český trh. Podle průzkumu, který provedlo vydavatelství DCD Publishing, se v souvislosti s gamingem zajímají čeští reselleři zejména o prodej herních notebooků, hotových PC sestav a herního příslušenství.

Herní konzole prodává více než polovina dotazovaných, e-sportovní scénu sleduje pouze pětina dotazovaných. Průzkum probíhal formou on-line dotazníku v průběhu října 2017, zúčastnilo se jej 85 subjektů z řad českých ICT resellerů.

Značkové sestavy výrobců

Pokud jde o prodeje hotových sestav a notebooků, prodávají čeští reselleři nejvíce zařízení značky HP – produkty z řady Omen prodává 42,9 % resellerů. Ze specializovaných herních řad výrobců v prodejích následuje ASUS s RoG (34,5 %), Dell s Alienwarem (33,3 %), Lenovo s Legion (32, 1 %) a Acer s řadou Aspire a Predator (29,8 %).

Gaming a distributoři

Z montovaných sestav distributorů si u českých prodejců vede dle průzkumu nejlépe AT Computers (X-Diablo, Comfor, Triline, Premio), jehož sestavy prodává 38,1 % respondentů. Herní počítače od eD system Czech, řadu LYNX, prodává pětina dotázaných resellerů (20,2 %), v těsném závěsu se umístily počítače HAL3000 od 100Mega Distribution (19 %). O poznání menší podíl mají podle průzkumu sestavy GameBox, eSport a Enthusiast od Alzy (4,8 %) a Barbone od TS Bohemia (3,6 %). Na úplném okraji se ocitli vlastní montované sestavy, které prodává pouze 2,4 % dotázaných.

Prodeje značkových herních zařízení poukazují zejména na sílu a renomé známých výrobců. Oblíbenost skládaných sestav od AT Computers je pak podpořena vlastní sítí X-Play, kterou distributor buduje právě pro gamingové resellery.

Konzole

V České republice dominuje jako hlavní herní platforma PC, což dokazuje i průzkum mezi resellery – téměř polovina dotázaných (45,2 %) herní konzole vůbec neprodává. Dalším specifikem českého trhu je podíl prodávaných značek konzolí. U českých resellerů vede Microsoft (Xbox One, Xbox One X) – konzole Microsoftu prodává 42,9 % dotazovaných. Sony, jehož konzole Playstation 4 se prodalo k červnu letošního roku 60 milionů kusů, prodává více než třetina dotazovaných (34,5 %). Dobře si u tuzemských resellerů vede také Nvidia (11,9 %) a Nintendo (9,5 %).

Reselleři a příslušenství

Gaming a jeho značný prodejní potenciál se odvíjí z velké části také z množství rozmanitého příslušenství a doplňků. V této oblasti mají podle českých resellerů největší podíl myši a klávesnice (73,8 %), dále hardwarové komponenty, tedy grafické karty, základní desky, operační paměti, disky a další (57,1 %), dobře se prodávají také monitory (56 %). S větším odstupem následují hry, které prodává 21,4 % resellerů zabývajících se gamingem. Relativně nízké číslo je motivováno zejména vzestupem elektronické distribuce her a služeb, jako je Steam, Uplay, Origin, GoG a podobně. V souvislosti s prodejem herních počítačů a příslušenství se podle resellerů daří také bezpečnostnímu softwaru, který prodává 9,5 % dotazovaných.

Zákaznické chování

Drtivá většina dotazovaných resellerů odbavuje prodeje ve svých kamenných prodejnách (79,8 %), pouze pětina prodejů probíhá prostřednictvím jejich e-shopů (20,2 %). Většina zákazníků má představu o nákupu, ale nechá si od resellera poradit a doporučit konkrétní zboží (86,9 %), v odpovědích reselleři uváděli, že pouze 13,1 % zákazníků se zaměřuje na konkrétní značku.

Částka utracená za jeden nákup se nejčastěji pohybuje v rozmezí 5 000-10 000 korun (35,7 %). Stejný podíl mají podle opovědí resellerů nákupy v rozmezí 10 000-20 000 a 20 000-30 000 korun (v obou případech 23,8 %). Menší část zaujímají nákupy do 1 000 korun, které provádí podle průzkumu pouze 14,3 % zákazníků. Jednorázový nákup nad 30 000 korun připadá na 2,4 % zákazníků.

Jak se vzdělávají reselleři

Pokud jde o získávání nových informací z oboru, je nejvýznamnějším zdrojem pro tuzemské resellery internet, který uvedlo jako primární zdroj informací 96,4 % respondentů. Současně s tím se 52,4 % resellerů vzdělává také prostřednictvím tištěných časopisů. Čtvrtina dotazovaných také sleduje specializované YouTube kanály. Partnerská školení, distributorská setkání, informace přímo od výrobců či diskuzní fóra považuje za hlavní zdroj informací zanedbatelné 1 % účastníků průzkumu. Klasické recenze hardwaru a příslušenství vyhledává většina resellerů (61,9 %) cíleně, když potřebují konkrétní informace. Recenze novinek pravidelně čte 32,1 % respondentů, 6 % dotazovaných je nečte vůbec.

Reselleři a esport

Z průzkumu také vyplynulo, jak se reselleři staví k e-sportu, tedy klíčové součásti fenoménu gamingu. Většina dotazovaných (64,3 %) se o e-sport překvapivě vůbec nezajímá, přičemž 14,3 % resellerů uvedlo, že vůbec neví, o co jde. Pouze více než pětina (21,4 %) účastníků průzkumu se osobně zajímá o e-sport nebo sleduje herní kanály a „let’s play videa“ na YouTube nebo Twitchi.

Zdroj: DCD Publishing

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...