Let’s play: Podívejte se, jak se hraje

Let’s play: Podívejte se, jak se hraje

Obrovským fenoménem, který k dnešnímu hraní neodmyslitelně patří, jsou tzv. „let’s play“ videa. Jde o sledování jiného hráče (prostřednictvím nějaké streamovací platformy) při průchodu hrou. A věřte, že to není tak pasivní zábava, jak se může na první pohled znát. V následujícím textu se nebudeme zabývat youtubery, kteří svým náctiletým vrstevníkům vysílají trapné střípky ze svých každodenních životů, ale zaměříme se…

Obrovským fenoménem, který k dnešnímu hraní neodmyslitelně patří, jsou tzv. „let’s play“ videa. Jde o sledování jiného hráče (prostřednictvím nějaké streamovací platformy) při průchodu hrou. A věřte, že to není tak pasivní zábava, jak se může na první pohled znát.

V následujícím textu se nebudeme zabývat youtubery, kteří svým náctiletým vrstevníkům vysílají trapné střípky ze svých každodenních životů, ale zaměříme se na herní streamery.

K nejoblíbenějším platformám herních streamerů patří pochopitelně YouTube a Twitch. První z uvedených asi není třeba blíže představovat, na Twitch se podíváme blíže.

Twitch

Služba Twitch je určena především pro live streamy herních videí či esportovních klání a vznikla v roce 2011. Twitch se stal jednou z nejrychleji rostoucích služeb a v roce 2014 jej koupil Amazon za bezmála miliardu dolarů (970 milionů dolarů, abychom byli přesní).

Videa na Twitchi mohou diváci sledovat živě, nebo procházet záznamy. Na vysílání svých oblíbených streamerů a kanálů jsou diváci upozorněni e-mailem nebo push zprávou (mají-li nainstalovanou aplikaci). Se streamery mohou uživatelé během přenosů většinou komunikovat, a to prostřednictvím chatu. V případě zájmu je zde možnost finančně podpořit vysílání a streamera sponzorovat – buď jednorázově nebo formou pravidelného předplatného.

Kdo vysílá na Twitchi

Vysílat na Twitchi může každý, kdo má chuť a náladu. Důležité je však dobře vybrat atraktivní titul a zvolit správné načasování – Twitch sice sledují miliony diváků, ale ti rozhodně nehledají další nanicovatý stream. Je zapotřebí zaujmout, což mnozí zkouší různými způsoby – vysílají v různých kostýmech a maskách, někteří jsou vulgární (Twitch má sice pravidla, jejich vynucování je však zatím problematické), jiní vsadí na edukativní rozměr a své diváky chtějí kultivovat (funguje to však jako lákadlo jen částečně), a jiní projevují naprosto neuvěřitelné schopnosti při hraní. Velkou sledovanost mají pochopitelně nejnovější tituly.

Prosadit se v záplavě streamerů není jednoduché. Mezi největší celebrity na Twitchi patří například DrDisRespect, TimTheTatman nebo imaqtpie. České scéně na Twitchi kraluje FattyPillow, což asi není nutné dál komentovat. Boduje u nás také Agraelus, streamer, který nosí během hraní přes obličej nápadné masky.

Mezinárodní scéna je také plná skandálů, streameři na Twitchi jsou ostře sledovanými celebritami, řeší se bany (zákazy), které někteří dostávají za nevhodné chování (konzumace drog, domácí násilí) a svět slavných streamerů je daleko pestřejší a bizarnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Jde v podstatě o showbyznys 2.0.

Videostream jako skvělá reklama

Ptáte se, proč někdo „marní“ čas tím, že sedí a pasivně sleduje, jak někdo jiný hraje hru? Fascinace sledováním a díváním se není nic nového pod zářícím monitorem. Sledovat, jak někdo hraje, může být opravdu zážitek, obzvláště když dotyčný ví, co dělá. Také jde o skvělou reklamu, což si mnozí výrobci moc dobře uvědomují a se streamery navazují zajímavé obchodní vztahy. Nejde totiž jen o hry, které elitní streameři propagují. Ostentativně ukazují i své vybavení – počítač, nová klávesnice, myš, kamera, mikrofon, herní židle a dojemná děkovačka výrobci, distributorovi i prodejci, jejichž logy si následně obloží video. To je běžná praxe a dostat se do hledáčku štědrých sponzorů není jen tak. Streamer, na jehož kanál zabloudí omylem dva lidi, kteří tam nezůstanou ani minutu, bude těžko zahlcen nabídkami, aby během svého vysílání propagoval nějaké produkty. Aby byl stream koukatelný, je zapotřebí také vybavení, což si mnoho začínajících streamerů neuvědomuje. Kvalitní kamera a mikrofon může hrát zásadní roli v tom, jestli divák přeskočí na jiný kanál, nebo zůstane.

Největší motivací diváků na Twitchi je získat detailní pohled na hru, včetně všech bugů a v traileru neukázaných chyb, což může někdo při koupi zohlednit. Streameři někdy slouží jako pokusní králíci a někteří vydavatelé je využívají pro testování, streamy early access titulů a odezva na ně je pak velmi cennou zpětnou vazbou.

Twitch.tv v roce 2017

  • na konci roku vysílalo přes 550 tisíc streamerů měsíčně (na začátku roku to byla polovina)
  • měsíčně se přihlásilo přes 100 milionů unikátních uživatelů
  • průměrně stráví uživatel sledováním videí na Twitchi 106 minut denně
  • k dispozici bylo přes 125 milionů videí
  • denně bylo aktivních 15 milionů uživatelů
  • jen v minulém roce bylo streamováno 4,4 milionu hodin obsahu
  • nejvíce streamovanou hrou za celou existenci platformy je League of Legends, aktuálně patří k nejsledovanějším FortnitePlayerUnknown’s Battlegrounds
  • diváky jsou nejčastěji muži (74 %), většina z nich je ve věku 18-49 let
  • na Twitchi jsou videa a přenosy z více než 38 tisíc her
  • nejvíce se vysílá v angličtině, němčině a ruštině
  • nejvíce diváků má eleaguetv (průměrně jeden přenos sleduje 160 tisíc diváků)

Co divák chce

Když se podíváte na statistiky videí na Twitchi, zjistíte, že se pořád opakují ty samé tituly. Pravda je, že jsou stálice, jako je Counter-Strike, League of Legends nebo PlayerUnknown’s Battlegrounds, které patří k nejsledovanějším. Někteří diváci vyhledávají pouze konkrétní tituly, aby se detailně podívali na herní mechanismy či grafiku, jiní cíleně sledují konkrétní streamery nehledě na to, zda zrovna vysílají herní stream nebo dávají světu na odiv svou novou herní židli.

Samostatnou kapitolu pak tvoří přenosy z profesionálních utkání, které jsou dnes už na úrovni klasických sportovních přenosů, tedy jde o profesionálně komentovaná vysílání.

K čemu mi bude Twitch?

Pokud nemáte zrovna ambice vysílat, je Twitch ideálním prostředkem, jak zjistit, co se právě hraje a jak. Díky přenosům z turnajů se můžete začít orientovat i na profesionální scéně a díky nahlédnutí do „soukromí“ hráčů můžete zjistit, jaké vybavení používají a jak jej hodnotí.

Zdroj: DCD Publishing

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...