Herní klávesnice: Mechanické spínače aneb tajemství pod krytem

Herní klávesnice: Mechanické spínače aneb tajemství pod krytem

Pokračujeme v našem detailním rozboru herních klávesnic, nyní se zaměříme na mechanické spínače.

Od základního rozdělení herních klávesnic, které jsme si nastínili v předchozím textu, se nyní ponoříme hlouběji pod povrch a rozebereme si klávesnici až ke spínačům. Pro pochopení rozdílů mezi spínači je nutné porozumět několika technickým pojmům, které si v následujícím textu objasníme:

  • Spouštěcí váha

Spouštěcí váha značí váhu, kterou je třeba působit na klávesu, aby zaznamenala stisk. Ideální váha pro herní klávesnici se pohybuje v rozmezí 45–55 gramů.

  • Spouštěcí vzdálenost

Jde o vzdálenost, kterou musí spínač urazit, aby obvod stisk zaregistroval. Průměr vzdálenosti se pohybuje kolem 2 mm, ačkoliv je možné narazit i na 1 mm. Možná si myslíte, že nižší aktivační vzdálenost znamená lepší herní výkon, ale to rozhodně neplatí bezezbytku. Hrozí totiž riziko častějších chybných stisků.

  • Taktilita, linearita, kliknutí

Největší rozdíl mezi spínači vytváří odpor a odezva při stisku.

Taktilní spínače musejí pro aktivaci překonat odpor způsobený zvláštním tvarem rezistenční pružinky. Při zmáčknutí vydávají relativně tichý a dunivý zvuk, který může někomu připomínat tlumený náraz pinpongového míčku o pálku. Jsou relativně všestranné, vhodné jak pro psaní, tak na hraní. Uživatelé si též chválí příjemný pocit z hmatové odezvy – ten, kvůli kterému jsou mechanické klávesnice tak oblíbené. Mají jen malou či dokonce žádnou hysterezi (bod uvolnění je vyšší než bod aktivační).

Tichý a plynulý zážitek při stlačení poskytují lineární spínače, které ze všech mechanických spínačů nejvíce připomínají chování membránových kláves. Mezi hráči jsou zvlášť oblíbené, jelikož vyvíjejí konstantní odpor po celou spínací délku až k nejnižší poloze a stejně lineárně se pak i vrací. Hystereze se v podstatě neobjevuje. Takový mechanismus zajišťuje nejrychlejší komunikaci mezi klávesnicí a počítačem, což je pro profesionální hráče rozhodující.

Spínače s proklikem poskytují (alespoň zvukově) spoustě uživatelů největší zadostiučinění. Jejich zvuk je totiž při aktivaci jasný a hlasitý, nejvíce připomínají zvuk psacího stroje. Při nárazu na posuvník dochází k prudkému zvýšení odporu, který je nutné překonat, aby se spínač dostal na nejnižší bod. Právě při tom dochází k charakteristickému kliknutí. Hlasitost spínače je jeho největší plus, ale i mínus, nehodí se ani do kanceláře, ani pro hráčskou komunikaci. Vaši spoluhráči nebudou příliš nadšení, když v reproduktoru místo vás uslyší jenom nepřetržité cvakání. Spínače s proklikem taky mají velkou hysterezi, což je pro kvalitní hraní naprosto nevhodné.

Barva

Na trhu se pohybuje celá řada mechanických spínačů, ať už Cherry MX od stejnojmenné firmy, jejich levnější klony z dílny čínských výrobců, především od společnosti Kailh, spínače Razer či Romer-G od švýcarské společnosti Logitech, a to není ani zdaleka vše. K tomu připočtěte odlišné vlastnosti každého typu spínače… Není divu, že pokud se o klávesnice nezajímáte a nevíte, co přesně chcete, budete při výběru značně zmatení. Zkusme si ho alespoň trochu přiblížit.

Budeme se soustředit jen na nejznámnější a nejvýznamnější značky, protože souhrn celého spektra výrobců a jejich spínačů by vydalo na půl knihy. Nezapomeňme taky, že ne každý spínačový mechanismus se hodí pro gaming, proto se zaměříme především na ty, které jsou pro hraní vhodnější.

Cherry MX

Spínače Cherry MX nastavily normu celému tomuto odvětví a dodnes slouží jako předlohy pro ostatní, proto by byl hřích jimi v následujícím výčtu nezačít. Už v roce 1983 firma představila svůj první výrobek, Cherry MX Black, a od té doby je i díky kvalitě produktů na trhu stálicí. Všechny Cherry MX mají udávanou životnost až 50 milionů stisků bez ztráty kvality a odezvy a jejich kontakty jsou pozlacené.

Cherry MX Red

Červené spínače jsou nejvhodnější na hry, které vyžadují rychlost stisku i reakce. Pokud jste hráči FPS her vyžadujících složitá komba nebo MMO her, ve kterých musíte zběsile vysílat kouzla či speciální útoky, klávesnice s červenými spínači by měla být jasná volba.

Specifika:

  •             chování: lineární
  •             pocit při stisku: lehký
  •             úroveň zvuku: tichá
  •             spouštěcí váha: 45 g
  •             spouštěcí vzdálenost: 2 mm (celková vzdálenost činí u všech základních spínačů shodně 4 mm);

Cherry MX Black

Jediným skutečným rozdílem mezi černými a červenými spínači je vyšší spouštěcí váha, takže záleží jen a jen na preferenci hráče. Obecně však nejsou moc oblíbené. Černé spínače byly vůbec prvními, které společnost Cherry vyrobila, hráčským potřebám ale plně nevyhovovaly, proto daly vzniknout těm červeným.

Specifika:

  •             chování: lineární
  •             pocit při stisku: těžký
  •             úroveň zvuku: tichá
  •             spouštěcí váha: 60 g
  •             spouštěcí vzdálenost: 2 mm

Cherry MX Brown

Hnědé spínače jsou nejuniverzálnějšími a také nejoblíbenějšími, které firma vyrábí. Vhodné jsou především pro hráče MOBA a RTS her, ve kterých záleží na „APM“ neboli akcích za minutu. Určitě je docení každý člověk, který chce klávesnici používat nejen na hraní.

Specifika:

  •             chování: taktilní
  •             pocit při stisku: střední
  •             úroveň zvuku: tichá
  •             spouštěcí váha: 45 g
  •             spouštěcí vzdálenost: 2 mm

Cherry MX Speed

Cherry Speed je rychlejší alternativou červených spínačů, jsou menší a jejich detekce sepnutí začíná už na 1,2 milimetrech. V době jejich vydání měla exkluzivní práva na jejich užívání společnost Corsair.

Specifika:

  •             chování:lineární
  •             pocit při stisku: lehký
  •             úroveň zvuku: tichý
  •             spouštěcí váha: 45 g
  •             spouštěcí vzdálenost: 1,2 mm

Do seznamu prodávaných spínačů patří dále modré, šedé, zelené, bílé aCherry MX Clear,ale ty nejsou pro gaming ideální ať už kvůli hysterezi, ostrému zvuku či příliš dlouhé spouštěcí vzdálenosti.

Kailh/Kaihua

Spínačům od firmy Kaihua Electronics se říká „klony Cherry“, ale to neznamená, že by jejich kvalita byla zásadně horší. Pro někoho může být naopak výhodou, že jsou stejně technicky řešeny jako jejich vzor a dokonce jsou značeny stejnými barvami, přičemž je jejich cena menší. Rozdíly mezi konstrukcí spínačů jsou dokonce tak malé, že se dají s těmi od Cherry při sestavování klávesnice kombinovat. Jen v případě některých spínačů Kailh je spouštěcí váha o pět gramů vyšší (Kailh Red, Kaihl Brown), což je však rozdíl natolik malý, že ho nejspíš ani nezaznamenáte. Přesto jsou hráči, kteří odlišnosti především při stisku lineárních spínačů sledují, proto je jen a jen na vás, jestli dáte přednost originálu či jeho stále poměrně kvalitní čínské napodobenině. I tato společnost slibuje výdrž 50 milionů stisků na klávesu.

Kaihua Electronics začala vyrábět i své vlastní spínače, Silver, Copper, Bronze Gold, které si berou inspiraci z Cherry MX Speed, ale dále ji upravují. Především do maximální míry snižují váhu nutnou k jejich stisku a spouštěcí vzdálenost, aby se ještě více přizpůsobily potřebám profesionálních hráčů rychlých her. Problémem je, že je téměř žádná klávesnice nepoužívá.

Razer

Americká firma Razer je jedním z nejznámnějších výrobců počítačového příslušenství pro hráče, takže pokud se o problematiku alespoň trochu zajímáte, není možné, abyste na ně nenarazili. Razer si v minulosti vybudoval špatnou pověst. Když v roce 2014 vypršela jeho smlouva s Cherry, začal vydávat své vlastní spínače, konkrétně Razer Green, jež pro něj vyráběla firma Kailh a později Greetech. Tyto spínače byly de facto klony těch od Cherry, stejně drahé, ale od společnosti, která své vlastní klony vydávala za mnohem menší cenu. Největší problém však nastal tehdy, když klávesnice, ve kterých byly spínače vydávány, začaly mít technické obtíže a inspektoři při jejich kontrolách objevily problémy s kvalitou. Razer získal reputaci výrobce předražených šmejdů, kterou má (víceméně neprávem) dodnes.

Nemá smysl vypisovat, pro jaké typy her jsou ty které spínače vhodné. Razer Yellow mají podobná specifika s Cherry MX Speed, jak kratší spouštěcí vzdálenost, tak menší celkovou konstrukci, Razer Orange jsou naopak téměř identické s Cherry MX Brown, proto se ani hry, pro které se hodí, neliší. Razer Green jsou vzdáleně podobné Cherry MX Blue, a jsou tedy ideální hlavně na psaní.

Velkou výhodou spínačů Razer je jejich životnost, výrobce uvádí až 80 milionů stisků na klávesu.

Naprosto novým typem spínače je takzvaný Razer Opto-Mechanical, který ke kontaktu s obvodem využívá na rozdíl od striktně mechanických spínačů světelný paprsek. V čem se ale tyto spínače kromě fialové rozlišovací barvy v praxi liší? Podle výrobce by měly být až o 30 % rychlejší, protože světelný senzor naprosto odstraňuje nutnost fyzického kontaktu s obvodem. Spousta hráčů ani nezaznamenala rozdíl, jiní si naopak nemůžou novou rychlost vynachválit, takže záleží opravdu na vkusu a potřebách individuálního hráče. Klávesy jsou navíc skutečně hlasité, což rozhodně není vhodné pro LAN party nebo do prostředí, kde je vyžadována trocha diskrétnosti. Největším problémem je ale jejich cena, opto-mechanické spínače byly představeny exkluzivně pro klávesnice Razer Huntsman Razer Huntsman Elite, jejichž ceny se i dnes pohybují přes 4 tisíce korun.

Logitech

Logitech se rozhodl jít jinou cestou a ve spolupráci s japonskou společností Omron vytvořil své vlastní spínače „od píky“. V současnosti firma nabízí 3 spínače, Romer-G Tactile, Romer-G Linear GX Blue. Oproti standardním 2 mm je základní spouštěcí vzdálenost spínačů nastavená na 1,5 mm, též celková vzdálenost pohybu se snížila na 3,2 mm. Jen GX Blue má klasické 4 mm. Životnost výrobce stanovuje na 70 milionů úderů.

Názory na spínače Romer-G se liší, někdo na ně nedá dopustit a pochvaluje si především jejich tichost, jiný má při stisku pocit určité „houbovitosti“, která připomíná o dost levnější membránové klávesy. Pokud jde o typy her a vůbec vhodnost ke hraní, spínače kopírují taktilní Cherry Brown, lineární Red a Blue s překlikem, s tím, že jediná pro hry nevhodná je GX Blue.

Flaretech – spínač nové generace

Naprostým zjevením mezi spínači jsou takzvané spínače Flaretech, o kterých se ne nadarmo tvrdí, že dláždí cestu spínačům nové generace. Flaretech vznikly jako součást klávesnice Wooting one a jsou taky hlavním důvodem, proč přispívající na Kickstarteru na klávesnici tak nadšeně přihazovali.

Stejně jako Razer Opto-Mechanical používají světelné senzory. Co ale dělá snímače výjimečné, je analogová detekce stisku. Prostřednictvím softwaru si můžete nastavit křivku detekce a hloubku stisku, takže klávesy mohou sloužit jako konzolový gamepad, pokud to daná hra dovoluje. S Wooting one (a teď už i Wooting two přidávající numpad) už se nemusíte rozhodovat mezi příliš rychlým během a naprosto frustrující pomalou chůzí. Nyní záleží jen na síle stisku spínače, jakou rychlostí se herní postava bude pohybovat. Bohužel vzdálenost mezi maximálním a minimálním stiskem činí pouze 2 milimetry, se čtyřmi by byl herní zážitek nepoměrně lepší.

Flaretech vznikly ve dvou provedeních, červené a modré, přičemž dle klasického označení první značí lineární, druhé klikatelnou verzi. Spouštěcí váha je u obou shodná, 55 g.

A tím to nekončí…

Mechanické či membránové klávesnice, „mecha-membránové“ hybridní klávesnice, které v roce 2016 představil Razer, kontroverzní „kupole s pružinou“ – spínače Topre, ale třeba jen desítky dalších mechanických spínačů od různých firem… Svět klávesnic se stal rozmanitým a je v něm stále co objevovat. Pokud vás tato problematika zaujala, neváhejte a směle se vydejte prozkoumávat další jeho zákoutí.

Možná budete sami překvapeni, jak důležitou součástí vašich úvah o ideální herní soupravě se klávesnice stanou.

Autor: Nela Jungmannová

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...