Fortnite: Více než jen battle royale hra
Hry typu battle royale jsou aktuálně „in“, o čemž svědčí zejména raketový vzestup dvou titulů: PUBG a Fortnite: Battle Royale. Na PUBG už jsme se detailně podívali v prvním vydání našeho herního speciálů, nyní přichází na řadu jeho vydařený následovník Fortnite. Za Fortnite stojí studio Epic Games, které patří k největším legendám novodobé herní scény – společnost začínala pod…
Hry typu battle royale jsou aktuálně „in“, o čemž svědčí zejména raketový vzestup dvou titulů: PUBG a Fortnite: Battle Royale. Na PUBG už jsme se detailně podívali v prvním vydání našeho herního speciálů, nyní přichází na řadu jeho vydařený následovník Fortnite.
Za Fortnite stojí studio Epic Games, které patří k největším legendám novodobé herní scény – společnost začínala pod jménem Potomac Computer Systems a na začátku svého působení vydala hru ZZT. Největší úspěch přišel v polovině 90. let, kdy společnost už pod jménem Epic MegaGames vydala hry jako Epic Pinball, Jil of the Jungle, Tyrian nebo skákačku Jazz Jackrabbit. Po spojení se Safari Software se firma změnila na Epic Classics a na konci 90. let vydala akční hru Unreal, která se okamžitě stala vzorem pro několik stříleček, pro něž se vžil název „unrealovky“. Do nového tisíciletí vstoupila společnost už jako Epic Games, brzy přišly tituly jako Unreal Tournament nebo Unreal 2, ale také například série Gears of War či Infinity Blade.
Ve spojení se studiem People Can Fly v Epic Games vyvinuli a vydali sandboxový survival co-op Fortnite, který byl původně jen nevýznamným interním projektem. První funkční prototyp hry byl k dispozici v roce 2014, další vývoj tvůrci tehdy správně odhadovali na tři roky. Hra se od původního designu dost odchýlila – první funkční verze byla děsivější a temnější, tvůrci se však uchýlili ke komiksovému vzhledu – inspirací jim byly práce Pixaru, Tima Burtona i animáky Looney Tunes. Přesto se jim podařilo zachovat některé znepokojivé prvky, díky čemuž má hra blíže k DayZ než ke Splatoonu.
Hra vyšla v červnu loňského roku v placeném early access režimu, přičemž autoři vsadili na široký zásah – proto hra je k dispozici na PC (Windows), macOS, Playstation 4, Xbox One i pro mobily. A jak se ukazuje, vyplatilo se, jelikož jde v současnosti o jeden z nejhranějších multiplayerů.
Fortnite: Battle Royale
V battle royale hrách už máme nastolený standard (zpopularizovaný zejména díky PUBG). Na začátku na herní plochu „spadne z nebe“ velká skupina hráčů – v případě Fortnite: Battle Royale je to 100 hráčů. Ti mohou hrát buď každý sám za sebe, ve dvojicích nebo skupinách, které mohou mít až čtyři členy. A masakr začíná – velkorysá hrací plocha se začíná zmenšovat, hráči hledají zbraně a brnění, aby získali výhodu, přitom se snaží zlikvidovat každého, kdo jim přijde do cesty. Ve Fortnite mají hráči možnost zvolit také defenzivní strategii – lze využít téměř všechny objekty ke stavbě opevnění, což hru výrazně odlišuje od podobných tohoto žánru.
Nejen všichni proti všem
Vedle návykového battle royale módu, který je k dispozici samostatně jako free to play (autoři nikdy neskrývali inspiraci PUBG a právě díky jeho úspěchu Fortnite: Battle Royale vydali), je v placené verzi také kooperativní PvE hra „Save the World“, která sází na zkoumání, craftění a budování. Jeden z vůdčích mužů Epic Games, Tim Sweeney, tento režim trefně označil jako kombinaci Minecraftu a Left 4 Dead.
Mobilní verze
Na začátku dubna vyšel Fortnite také pro mobilní telefony. Za první tři dny po vydání už na mikrotransakcích autoři utržili přes milion dolarů, což je podle údajů analytické společnosti Sensor Tower úspěch srovnatelný s hrami, jako jsou Pokémon GO a Clash Royale.
Fortnite jako fenomén
Z Fortnite se stal rychle obrovský hit – hra se dva týdny po vydání chlubila už 10 miliony uživateli. Minulý měsíc už to bylo 45 milionů uživatelů, čímž hra definitivně vystoupila ze stínu PUBG a stala se nejlepší battle royale hrou, již si lze momentálně zahrát. V její prospěch hraje také to, že je free to play, dostupná na konzolích, na rozdíl od PUBG ji nesužují cheateři a díky svému animovanému vizuálu je přístupnější pro více hráčů (kteří po sobě stále střílejí, jen to díky až pohádkovému vzhledu působí o něco mírněji).
Zdroj: DCD Publishing
- Play
- 13. 5. 2018