Konzole, které vládnou světu

Konzole, které vládnou světu

Znáte aktuální herní konzole a víte, co všechno se s nimi dá dělat? Pojďme si detailně představit tři domácí herní systémy: PlayStation 4, Xbox One X a Nintendo Switch, které mají svá specifika a prezentují současné konzolové hraní. Ještě v první polovině 90. let minulého století byl trh videoherních konzolí mnohem rozmanitější, než je tomu v posledních letech. Před čtvrt stoletím vrcholily technologické…

Znáte aktuální herní konzole a víte, co všechno se s nimi dá dělat? Pojďme si detailně představit tři domácí herní systémy: PlayStation 4, Xbox One X a Nintendo Switch, které mají svá specifika a prezentují současné konzolové hraní.

Ještě v první polovině 90. let minulého století byl trh videoherních konzolí mnohem rozmanitější, než je tomu v posledních letech. Před čtvrt stoletím vrcholily technologické souboje několika gigantů, kteří se pokoušeli odvrátit svůj nevyhnutelný pád. Vítězem  se poměrně nečekaně stala společnost Sony, která s prvním PlayStationem nadobro změnila svět domácích herních konzolí. Vedle Atari, Coleca nebo Segy, o kterých jste jistě slyšeli, se na trh s herními konzolemi pokusily v 90. letech proniknout i další společnosti jako Casio, NEC, Panasonic nebo Apple (obzvláště tzv. pátá generace herních konzolí byla opravdovou přehlídkou rozmanitosti a různorodosti herních systémů).

Uspořádání, které přišlo se šestou generací herních konzolí, vydrželo s výjimkou Segy prakticky dodnes. Svět konzolového hraní si tehdy rozdělily tři společnosti: Sony, Microsoft a Nintendo.

Osmá generace konzolí: 4K, virtuální realita a hybrid

V roce 2012 nastoupila tzv. osmá generace herních konzolí – Sony se vytasila s PlayStationem 4, Nintendo uvedlo Wii U, Microsoft představil Xbox One. Konzole se změnily, už to nejsou „jen“ herní zařízení, ale přebraly pozici multimediálního centra, což podporují bohatou nabídkou aplikací, jako je Netflix, Hulu, Amazon, HBO Go a další. PlayStation i Xbox navíc mohou fungovat i jako přehrávače Blu-ray disků. Osmou generaci herních konzolí momentálně završuje Nintendo Switch, tzv. hybridní konzole, která slaví obrovský úspěch. Na jednotlivé systémy se nyní podíváme zblízka.

PlayStation 4

Čtvrtý PlayStation je vybaven osmijádrovým APU AMD Jaguar, jenž se skládá ze tří druhů procesorů, paměťového řadiče a video dekodéru. Konzole má 8 GB operační paměti typu GDDR5, velikost úložiště je 500 GB nebo 1 TB, samozřejmostí je Blu-ray mechanika. Konzoli lze připojit k internetu pomocí ethernetového kabelu nebo Wi-Fi. Nechybí ani Bluetooth, USB porty, aux port, HDMI nebo optický SPDIF; analogový A/V výstup PS4 nemá. Podle posledních informací ze začátku roku se dosud prodalo přes 70 milionů kusů tohoto herního systému.

DualShock 4

K systému náleží také bezdrátové ovladače, gamepady, DualShock 4, které s konzolí komunikují prostřednictvím Bluetooth 2.1 +EDR. Jde o pokročilou variantu původního ovladače DualShock, přičemž se Sony stále drží stejného rozložení. Ovladač je proti svým předchůdcům vybaven kapacitním touchpadem a 3,5mm jack konektorem pro připojení sluchátek a má zabudovaný i vlastní reproduktor a mikrofon. Ovladač obsahuje také tlačítko Options, jež je kombinací dřívějšího Select a Start, nebo tlačítko „Share“, které umožňuje sdílet screenshoty nebo videa na sociálních sítích nebo spustit streamování hraní. DualShock 4 využívá také technologie ze známého pohybového systému Sony PlayStation Move a lze jej použít v kombinaci s kamerou pro rozeznání pohybu a vzdálenosti ovladače.

Ovladač má zabudovaný akumulátor s kapacitou 1 000 mAh, dobíjení probíhá přes microUSB kabel připojený ke konzoli nebo k jinému zdroji. S PlayStationem 4 Pro vyšla druhá generace ovladače DualShock 4 se světelným pruhem pod dotykovou plochou.

PlayStation Network

Sony má pro uživatele PlayStationu i svého handheldu PS Vita vlastní síť a store pro distribuci obsahu PlayStation Network. Nabízí také členství v programu PlayStation Plus, které se platí formou předplatného. Toto členství je nutné pro hraní online her. Výhodou předplatného je získávání her zdarma každý měsíc nebo různé slevy. Měsíční předplatné stojí aktuálně 210 korun, při platbě na celý rok vychází členství na 1 560 korun. V porovnání s obdobnými službami konkurence jde o nejvyšší cenu.

PlayStation Move

Také k PlayStationu náleží doplňkový systém pro snímání pohybu, který byl původně vytvořený pro PlayStation 3 v reakci na obrovský úspěch konzole Nintento Wii. Systém Move tvoří kamera a dva pohybové ovladače.

PlayStation Camera

Pro PS4 vznikla také samostatná kamera, jež má dva optické snímače s rozlišením1 280 ×800 px, clonou f/2.0 s, ohniskovou vzdáleností 30 cm a zorným polem s rozsahem 85°. PlayStation Camera také obsahuje čtyřkanálový mikrofon, který slouží pro potlačení nežádoucích zvuků v pozadí a může být případně použit pro vykonávání příkazů hlasem.

PlayStation VR

Mezi momentálně nejzajímavější doplňky k PS4 patří systém pro virtuální realitu. Jde o jedno z cenově nejdostupnějších řešení určených pro koncový trh. Virtuální realitu lze snadno doplnit k PS4 a zahrát řadu her nebo absolvovat virtuální prohlídky různých míst po celém světě (i ve vesmíru). Headset má 5,7″OLED obrazovku s frekvencí 120 Hz za sekundu, 3D audio, řadu příslušenství a možnost si kromě her ve virtuální realitě užít například i sociální sítě nebo multimédia. Sadu lze bez konzole, kamery a pohybových ovladačů (Move) pořídit již za cenu od přibližně pěti tisíc korun.

Modely

PlayStation 4 je na trhu k dostání v následujících variantách, které se liší provedením, ale i hardwarovým vybavením.

PS4 PS4 Slim PS4 Pro
Model CUH-1200 (2015) CUH-2000 (2016) CUH-7000 (2016)
CPU AMD Jaguar (8 jader x86-64) AMD Jaguar (8 jader x86-64)
GPU AMD Radeon (1,84 TFLOPS) AMD Radeon (4,2 TFLOPS)
RAM 8 GB GDDR5
HDD 500 GB, 1 TB 1 TB
Optická mechanika 8× čtení DVD, 6× čtení BD
4K hry/HDR ne/ano ne/ano ano/ano
Sítě Wi-Fi 802.11b/g/n, Bluetooth 2.1, Gigabit Ethernet Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.0, Gigabit Ethernet
I/O 2× USB 3.0, AUX, HDMI 1.4 2× USB 3.1 (Gen 1), AUX, HDMI 2.0a 3× USB 3.1 (Gen 1), AUX, HDMI 2.0a, S/PDIF
Maximální příkon 230 W 165 W 310 W
Rozměry 305 × 275 × 53 mm 288 × 265 × 39 mm 327 × 295 × 55 mm
Hmotnost 2,5 kg 2,1 kg 3,3 kg

Xbox One

Příležitosti v oblasti herních konzolí se chopil také softwarový gigant Microsoft. Zábavní systém, jak o konzoli Xbox One často referuje její výrobce, je nástupcem Xboxu 360, a tedy třetí generací konzolí Xbox. Je přímým konkurentem PS4, obsahuje procesor AMD postavený okolo sady instrukcí x86-64 a 8 GB DDR3 RAM. Základní úložiště má kapacitu 500 GB. Xbox One podporuje grafický výstup ve 4K a prostorový zvuk 7.1. Ani Xbox One už nepodporuje kompozitní nebo komponentní video. V základní výbavě vstupů a výstupů nechybí ethernetový port, HDMI 1.4, infračervený výstup, konektor pro Kinect 2 nebo tři USB 3.0. Konektivita je možná prostřednictvím Ethernetu nebo přes Wi-Fi. Konzole má také pokročilý systém sledující teplotu, který v případě, kdy hrozí přehřátí, zareaguje, aby nedošlo k poškození hardwaru. K dostání jsou varianty Xbox One, Xbox One S a Xbox One X, který je v současné době nejvýkonnější herní konzolí na trhu. Čísly prodejů se Microsoft příliš nechlubí, poslední údaje z konce roku 2017 uváděly necelých 32 milionů prodaných zařízení.

Gamepad

Také Xbox má svůj ikonický ovladač, přičemž gamepad pro Xbox 360 označují mnozí za vůbec nejlepší herní ovladač. Bezdrátový gamepad nové generace má i Xbox One. Vybaven je dvěma AA bateriemi, které lze dobíjet přes miniUSB přímo v ovladači. Ergonomie ovladače vychází z rozsáhlého průzkumu, rozložení tlačítek je shodné jako u předchozí generace. Ovladač lze snadno připojit k PC.

Kinect

Microsoft přinesl také svůj systém pro snímání pohybu – Kinect, který měl v první generaci formu samostatného systému (snímače). U Xboxu One už je součástí „balení“. Nový Kinect má vylepšený senzor snímání pohybu a rozpoznávání hlasu, používá širokoúhlou kameru s 1 080p, umí sledovat až šest hráčů, měří tepovou frekvenci, čte gesta a umí skenovat QR kódy. Prostřednictvím mikrofonu lze ovládat systém hlasovými povely.

Xbox Live

Také Microsoft nabízí hráčům vlastní síť pro multiplayer a distribuci obsahu. Také zde je možné získat formou předplatného tzv. Xbox Live Gold řadu výhod, jako jsou například přístup k exkluzivním slevám a pravidelné dárky v podobě plných her. Členství na tři měsíce vyjde na 499 korun, roční předplatné stojí 1 499 korun.

Xbox Game Pass

Služba Xbox Game Pass je předplatné zajišťující zpětnou kompatibilitu her pro Xbox One, Xbox Play Anywhere a Xbox 360. Hry jsou do nabídky zařazovány na základě vysokého hodnocení a zábavnosti. Měsíční předplatné služby stojí 149 korun.

Nintendo Switch

Jestli někdo patří k matadorům konzolové scény, je to jednoznačně Nintendo, tradiční japonská společnost, která působí v zábavním průmyslu od roku 1889. S nadsázkou se Nintendo označuje jako společnost, jež v 80. letech „zachránila“ americký videoherní trh 8bitovou konzolí Nintendo Entertainment System. Je pravda, že se v průběhu 80. a 90. let stala pojmem ve světě videoherního průmyslu i v západních zemích a vydobyla si pozici, kterou si dokázala udržet dodnes.

Nintendo přineslo řadu inovací a originálních prvků, díky kterým se společnost dokázala odlišit od konkurence, a vyplatilo se také zacílení na rodinnou zábavu a menší hráče. Japonský gigant často určoval trendy v oblasti domácí zábavy, jak ukázala například konzole Nintendo Wii založená na snímání pohybu, jejíž obrovský úspěch podnítil k vývoji vlastních systémů pro snímání pohybu i konkurenty, tedy konkrétně Sony a Microsoft.

Také zatím poslední konzole Nintenda slaví obrovský úspěch. Systém Nintendo Switch je označován jako hybridní konzole – je současně handheldem, ale má také „dock“, díky kterému funguje i jako standardní televizní herní konzole. Nintendo Switch byl na trh uveden v březnu roku 2017, za rok se prodalo téměř 18 milionů kusů systému. Jde o nástupce konzole Wii U, jíž se během pěti let na trhu (2012-2017) prodalo 14 milionů kusů.

Switch se skládá z tabletu s úhlopříčkou 6,2″, který pohání Nvidia Tegra X, osmijádrový procesor s 4 × ARM Cortex-A57 a 4 × ARM Cortex-A53, který pracuje na frekvenci 1,02 GHz. Zařízení má 4 GB LPDDR4 RAM a vnitřní flash paměť o kapacitě 32 GB. Konzole se připojuje k internetu přes Wi-Fi, je vybavena vlastními reproduktory, případně lze připojit k externím reproduktorům nebo sluchátkům přes 3,5mm jack. Konzole má také slot pro microSD kartu. Konzole má dobíjecí baterii s kapacitou 4 310 mAh, která udrží zařízení v provozu okolo šesti hodin (záleží na prováděné aktivitě).

Ke konzoli náleží také dockovací stanice, jež slouží pro dobíjení (konzoli lze samozřejmě dobíjet také přímo prostřednictvím adaptéru) a také pro připojení k televizi přes HDMI. Dock má také další výbavu portů – dva USB 2.0 a jeden USB 3.0. V docku operuje konzole až v 1 080p a s 60 FPS (záleží samozřejmě na hře).

Joy-Con

Na první pohled zaujmou také „joy-cony“, odnímatelné ovladače, které lze připojit po stranách konzole, je možné také použít každý zvlášť nebo jimi osadit speciální nástavec, který z nich udělá plnohodnotný gamepad. Joy-cony mají vestavěný senzor snímající pohyb a HD Rumble, což je technologie pro hmatovou odezvu pomocí vibrací. K jedné konzoli je možné bezdrátově připojit až osm joy-conů. K dispozici je také samostatný Pro controller, tedy samostatný gamepad.

Switch Online

Konzole Switch také samozřejmě podporuje online funkce, včetně multiplayeru a nákupu her. Online multiplayer je v tuto chvíli zdarma, ale stejně jako konkurenti bude i Nintendo rozjíždět předplatné pro Nintendo Switch Online service. Platforma by se měla naplno rozjet v září 2018. S předplatným by měl být také spojen přístup ke starším titulům, které vyšly na některou z předešlých konzolí, v rámci tzv. Classic Fames Selection, což je obdoba dřívější služby Virtual Console. Podle výhledů (a cen služeb v Japonsku) se očekává, že výše ročního předplatného vyjde na cca 20 dolarů.

Jak vybrat herní konzoli

Každá ze zmíněných konzolí má svá specifika – ve prospěch PlayStationu hovoří řada exkluzivních titulů, Xbox nabízí propracovaný systém a přístup ke starším hrám za pakatel, Nintendo Switch je mobilní konzole budoucnosti, která nadchne jak děti, tak i pokročilé hráče. O výběru tak často rozhoduje preference značky a obliba konkrétních her.

Všechny konzole jsou koncipovány tak, aby jejich zapojení a zprovoznění zvládl naprosto každý. Výhodou konzolí je pak zejména jejich životní cyklus, po jehož dobu nemusejí mít uživatelé obavu, že by konzole nestačila na aktuální herní tituly. Oproti hernímu počítači je také výrazný rozdíl v pořizovací ceně. Každá z výše uvedených konzolí je dnes zárukou kvalitní zábavy a skvělou vstupní branou do světa moderního hraní.

Zdroj: DCD Publishing

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...