Kdo vyhrál souboj konzolí osmé generace?
Označit jen jednu herní konzoli za tu „nejlepší“ své generace, by bylo dost odvážné a také zjednodušující. Proto se podíváme na několik aspektů této sedm let vleklé bitvy konzolí osmé generace.
Nová generace herních konzolí dorazí ke konci roku na trh. Hráči už se třesou na next-gen hry, celý svět se zatajeným dechem čeká, jestli se naplní sliby, jako je zpětná kompatibilita a konec načítacích časů. Než se dozvíme, jak moc byla naše očekávání naivní, můžeme si zrekapitulovat, jaká byla dosluhující osmá generace herních konzolí.
Nejprodávanější konzole své generace
Pokud bychom se bavili o počtu prodaných kusů, tak jednoznačně zvítězilo Sony s PlayStationem 4. Od vydání konzole v roce 2013 se prodalo přes 110 milionů kusů. Odhaduje se, že Xbox One se v prodejích pohybuje za stejné období zhruba na 47 milionech kusů. Dokonce se lépe daří i Switchi od Nintenda, jehož se prodalo už přes 55 milionů kusů, přičemž na trh byla tato hybridní konzole uvedena teprve v roce 2017.
Na PlayStation 4 vyšlo také daleko více exkluzivních titulů, přičemž velká část z nich patří k vysoce hodnoceným hrám. Sony také nabídlo ke své konzoli systém pro virtuální realitu a řadu VR her. Přestože nejde o nejdokonalejší VR na světě, je to rozhodně solidní systém, který udělal z virtuální reality zábavu, kterou si může dovolit naprosto každý.
Nejvýkonnější konzole své generace
Výrobci obvykle během životního cyklu konzole uvedou několik verzí. Největším posunem byl v případě osmé generace Xbox One X, který se stal nejvýkonnější konzolí své generace. Sony sice uvedla také výkonnější model – PlayStation 4 Pro, ale na Xbox One X neměl. Nejvýkonnější Xbox nabídl osmijádrový procesor Jaguar od AMD o frekvenci 2,3 GHz s vylepšenou umělou inteligenci, 12 GB operační paměti GDDR5 s propustností paměti 326 GB/s, kombinaci flashového úložiště a HDD, Blu-Ray optickou mechaniku a GPU s výkonem 6 TFLOPS.
Díky této úctyhodné výbavě vypadají hry na Xboxu One X naprosto úchvatně. Microsoft přitom svou nejnovější konzoli ještě výkonnostně posunul.
Po bitvě je každý generál aneb Nintendo Switch jde do boje
Nintendo je stálice v oblasti herních konzolí. Jde o společnost, která prakticky dostala herní konzole tam, kde dnes jsou. Vždyť to bylo Nintedo, kdo v polovině 80. let minulého století vyvedl herní konzole ze slepé uličky a s 8bitovým Nintento Entertainment Systemem dobyl americký trh. Když se podíváme na desítku nejprodávanějších konzolí historie, tak je tam Nintedo hned čtyřikrát – z toho třikrát s handheldem.
A na toto dědictví navazuje i Nintendo Switch, hybridní konzole, která může být připojena k televizi, nebo fungovat jako handheld (kromě varianty Lite, která je jen jako handheld). Switch vstoupil do boje v roce 2017, tedy v době, kdy už konzole od Sony a Microsoftu vstupovaly do druhého poločasu. Nintendo se ale vydalo svou cestou a Switch se od svých generačních souputníků dost liší, a to jak provedením, tak nabídkou her. A odlišnost a originalita se vyplatila, o čemž svědčí prodeje – za tři roky na trhu se prodalo více než 55 milionů kusů.
Cloudová herní platforma není, čím se zdá být
Období osmé generace herních konzolí pokrývá také nástup cloudových herních platforem.
Koncept hrát cokoliv bez nutnosti výkonného hardwaru jen prostřednictvím prohlížeče či nějakého dedikovaného klienta se vynořuje už několik let. Existují i funkční varianty, jako je třeba GeForce Now, kdysi se o něco podobného pokoušel projekt OnLive, Microsoft s Xcloudem a další a další. Nejvíc rozruchu kolem cloudového hraní udělal ale Google.
Google sice přivedl k „životu“ očekávanou službu Stadia, ale zatím na masivní rozvoj čeká. Kamenem úrazu se totiž stalo připojení, které není všude na takové úrovni, aby zvládlo odbavit streamování her ve 4K. Začátky a spuštění služby bylo rozpačité, doprovázely jej problémy s předobjednávkami, zmatek ve formě předplatného a ne příliš rozsáhlá nabídka her.
Aktuálně je Stadia k dispozici ve dvou variantách/režimech – základní je zdarma, avšak hry je potřeba normálně zaplatit (free tier pro veřejnost nabídl dvouměsíční trial verzi Pro režimu, kde jsou zdarma například hry Destiny 2, GRID, PUBG nebo Serious Sam Collection). Stadia Pro je pak placenou službou, která vychází na 9,99 euro měsíčně. Google prodává i proprietární hardware, který se skládá z Chromecastu Ultra a vlastního controlleru. K hraní však stačí kompatibilní ovladač a prohlížeč (Chrome). Služba je dostupná i pro mobilní telefony (Android 6 a vyšší, iOS 11 a vyšší), ChromeOS tablety, chromebooky… A samozřejmě si ji tuzemští hráči zatím nemohou ani zkusit, protože není stále (06/2020) v ČR dostupná.
Pokud se tedy má někdo náladu vydat se do cloudu a okusit cloudové hraní, tak je skvělou volbou služba GeForce Now, která přináší herní zážitek s nízkou latencí a podporou nejnovějších technologií, mezi něž patří např. ray tracing v reálném čase. Hráči si rovněž mohou vybrat mezi širokou nabídkou podporovaných zařízení, ať už jde o kancelářské či starší PC, Mac, chytrý telefon s OS Android nebo např. vlastní klient Shield TV.
Díky režimu Game Ready na GeForce Now hráči mohou hry spustit téměř ihned bez zdlouhavé instalace a užívat si hraní v cloudu. Využívá výhod Game Ready ovladačů pro lepší výkon a nabízí okamžité updaty. Pokud hry podporují RTX, mohou se uživatelé těšit také na skvěle vypadající grafiku s ray tracingovými efekty. K dispozic je knihovna her a hráč si může přikoupit další – nabídka se neustále rozrůstá o zajímavé tituly. K dispozici jsou členství Free, které je zdarma a nabízí standardní přístup a možnost hodinu hrát, a Founders, které nabízí přednostní přístup, prodlouženou délku relace (až šest hodin) a podporu RTX. Jenže tato verze je momentálně kapacitně naplněná. Jinak vyjde Founders předplatné za 139 korun měsíčně.
Devátá generace nastupuje
Cloudové herní platformy jsou na vzestupu a rozvoj konektivity by mohl znamenat konec tradičních herních konzolí. Jenže Sony a Microsoft začaly zbrojit a do bitvy nasadily své nejmocnější zbraně. Sony vsadí s PlayStationem 5 na masivní fanouškovskou základnu, o kterou se zasadil PS4. Microsoft vybavil nový Xbox takovým hardwarem, že by mohla konzole pomalu sloužit k řízení dalšího letu rakety SpaceX do vesmíru. Oba výrobci se křižují zpětnou kompatibilitou, přičemž Microsoft směle prohlašuje, že bude nový Xbox tou nejkompatibilnější konzolí všech dob. Sony vystoupilo ze své konformní zóny a nabídne zpětnou kompatibilitu (zřejmě jen některých) titulů z PS4. Microsoft oproti tomu slibuje kompatibilitu všemi směry, takže nejen, že bude možné na novém Xboxu hrát starší hry, ale i na starším Xboxu by měly jít hrát nové hry… Zkrátka bitva byla zahájena! Už za pár měsíců se dozvíme, jak budou nové konzole fungovat. Máme se rozhodně na co těšit, zřejmě ani Nintendo nezůstane pozadu a přijde dobýt trh s něčím originálním, ale to máme ještě tak dva roky čas.
- Life
- 4. 6. 2020