Jak na herní monitory

Jak na herní monitory

Herní monitory, na které se soustředí řada renomovaných výrobců, se od běžných kancelářských monitorů liší nejen cenou, ale také použitými technologiemi a funkcemi. Pro lepší orientaci, jež může výrazně usnadnit cestu k ideálnímu hernímu monitoru, se podíváme na nejdůležitější parametry, které je při výběru monitoru potřeba zvážit. Rozlišení Parametr, který snad každý považuje při výběru monitoru za stěžejní, je…

Herní monitory, na které se soustředí řada renomovaných výrobců, se od běžných kancelářských monitorů liší nejen cenou, ale také použitými technologiemi a funkcemi. Pro lepší orientaci, jež může výrazně usnadnit cestu k ideálnímu hernímu monitoru, se podíváme na nejdůležitější parametry, které je při výběru monitoru potřeba zvážit.

Rozlišení

Parametr, který snad každý považuje při výběru monitoru za stěžejní, je rozlišení, tedy množství pixelů, které je displej schopen zobrazit.

Jaká rozlišení jsou možná a k čemu se hodí:

  • HD Ready/720p (1 366 × 768)– Dnes už najdete HD Ready monitory maximálně v kanceláři. Žádný herní monitor se již v HD Ready nedodává, neboť pro hraní je toto rozlišení už nedostačující.
  • Full HD/1 080p (1 920 × 1 080)– Aktuálně standard, který nabízí vyvážený poměr kvality a výkonu. Většina dnešních grafik umí provozovat Full HD s maximálním možným frameratem.
  • 2K/Quad HD/1 440p(3 840 × 1 440) – Mezistupeň mezi pomalu upadajícím Full HD a nastupujícím 4K. Rozlišení QHD najdete u většiny high-endových monitorů, předpokladem k jeho využití je samozřejmě výkonná grafika.
  • 4K/Ultra HD/2 160p (3 840 × 2 160) – Budoucnost hraní bude jednoznačně ve 4K. Zatím si monitory s nativním UHD cestu do mainstreamu hledají, což je způsobeno zejména požadavkem na opravdu silnou grafickou kartu, jež toto rozlišení podporuje.

Rozlišení pro hraní

Pro herní monitor je optimální rozlišení 2K nebo 4K, dobrou službu udělá i Full HD monitor, nicméně z dlouhodobého hlediska se vyplatí investice do monitoru s vyšším rozlišením.

  • Pro koho je Full HD rozlišení

Monitor s Full HD rozlišením ocení hráči, kteří chtějí nejlepší možný výkon. Patří mezi častou volbu hráčů, již chtějí vytěžit maximum z třímístné obnovovací frekvence a hraje pro ně roli vysoký framerate.

Full HD monitor také využijí ti, kteří mají starší grafiku (po pěti letech se GPU stává zastaralou a nedostatečnou, tedy nezvládá u nových titulů hratelný framerate). Pokud vezmeme v úvahu QHD a UHD, ani dva roky staré karty moc neobstojí.

  • Pro koho je QHD rozlišení

Monitory s QHD rozlišením nabízejí uspokojivou rovnováhu mezi kvalitou a výkonem. Výkonné grafické karty umí odbavit hry v QHD s 60 a více FPS. Průměrné grafiky, jako je Radeon RX 480 či GTX 1060, zvládají 30-60 FPS v závislosti na hře.

  • Pro koho je UHD rozlišení

Pro majitele nejvýkonnějších grafických karet, jako jsou GTX 1070 (30+ FPS) či GTX 1080 Ti (60+ FPS), je UHD monitor jasná volba. Samozřejmě, že se frameraty liší v závislosti na hře a uvedené hodnoty jsou zprůměrované, ale nikdo nepochybuje o tom, že budoucnost je ve hraní v 4K rozlišení. Monitory s tímto rozlišením jsou ideální pro výkonné herní sestavy, u kterých se předpokládá, že budou sloužit ještě několik dalších let.

Na velikosti záleží

Velikost úhlopříčky je viditelný parametr, který je pro mnohé uživatele, zvláště pro ty technicky méně zdatné, určující při výběru monitoru. Jenže nutně neplatí, že čím větší, tím lepší. Zatímco u výběru televize se obvykle řeší velikost úhlopříčky v poměru k umístění a velikosti místnosti, u herních monitorů je důležitý poměr mezi velikostí úhlopříčky a rozlišením. Čím větší je rozdíl mezi úhlopříčkou a rozlišením, tím menší je hustota pixelů, výsledný obraz pak není čistý a zdá se rozostřený.

Nejčastější kombinace velikosti úhlopříčky a rozlišení:

  • 24″s 1 080p (Full HD)
  • 27″s 1 440p (QHD)
  • 32″s 2 160p (UHD)

Obnovovací frekvence

Obnovovací frekvence je parametr udávaný v hertzích, jenž říká, kolikrát je během vteřiny obnoven zobrazovaný obsah. U monitoru obnovovací frekvence určuje, kolik snímků za vteřinu zvládne displej ukázat – čím více snímků zvládne, tím plynulejší a ostřejší je výsledný obraz.

U tohoto parametru je důležité zohlednit možnosti grafické karty. Pokud je karta schopná nabídnout vysoký framerate, má vysoká obnovovací frekvence monitoru smysl. Funguje to i obráceně: když je v sestavě výkonná grafika, nemá smysl omezovat její potenciál s 60Hz monitorem.

Doba odezvy

Dalším „dobře“ vypadajícím údajem je u monitoru doba odezvy. Ta se udává v milisekundách a určuje, jak rychle se dokáže pixel změnit z bílé na černou nebo z jednoho odstínu šedi na další.

U dnešních monitorů jde nejčastěji o dobu odezvy 1 ms (u TN panelů) či 4 ms (u IPS panelů).

Rozdíl mezi 4ms dobou odezvy a 1ms je minimální, pokud není hráč zvyklý na 1ms, rozdíl nepostřehne. Hráči, kteří hrají hry, kde jsou zapotřebí prudké a rychlé reakce, volí monitory s 1ms dobou odezvy, ale není prokázáno, že by doba odezvy přinesla zásadní konkurenční výhodu.

Typ panelu

Nejčastější a nepoužívanější jsou dnes dva typy panelu: TN (twisted nematic) a IPS (in-plane switching).

TN panel má lepší celkový výkon, je schopen vyšší obnovovací frekvence a rychlejší doby odezvy.

IPS panel nabízí kvalitnější obraz, má v porovnání s TN panelem lepší podání barev, ale výkonově zaostává za TN panelem.

Při výběru herního monitoru a volbě mezi uvedenými typy panelů je důležité zvážit, zda je pro uživatele důležitý výkon, nebo zda spíše preferuje lepší vizuální zkušenost. Pro běžného hráče jde o zcela subjektivní volbu.

Připojení

Monitory se dnes připojují pomocí několika konektorů, obvykle jich nabízejí více a je na uživateli a možnostech jeho grafické karty, který zvolí.

HDMI (high definition multimédia interface) se dnes používá ve verzi 1.4 a 2.0, jež se navzájem liší propustností. Jde o univerzální konektor, který je dnes standardem. HDMI 2.0 zvládá QHD a UHD s vysokou obnovovací frekvencí. Jde o jedinou ze zde uvedených technologií připojení, jež dokáže přenášet i zvuk.

  • Dobré řešení pro připojení monitoru s obnovovací frekvencí 60 Hz, díky přenosu zvuku je vhodný pro připojení herních konzolí.

DisplayPort je mezi hráči nejoblíbenější. Nejnovější DisplayPort 1.4 podporuje nejvyšší možné rozlišení a obnovovací frekvenci, zvládne tedy bez problémů 4K při 120 Hz. DisplayPort je výsadou monitorů, u televize jej najdete jen zřídka, proto ho nenajdete ani u herních konzolí.

  • Ideální pro hráče, obzvláště pokud mají monitor s vysokou obnovovací frekvencí.

DVI se objevuje v několika variantách, přičemž poslední a nejběžnější je DVI-D. Výkonově je na tom podobně jako HDMI, rozdíl je obyčejně pouhým okem nepostřehnutelný. DVI neumí na rozdíl od HDMI přenášet zvuk.

  • Dostatečná alternativa k HDMI, pokud není grafická karta vybavena HDMI výstupem.

VGA je pozůstatek doby analogové a dnes je jeho využití minimální. Mezi hráči se už nepoužívá. VGA dokáže maximálně Full HD rozlišení, což jeho použití omezuje, a jeho životní cyklus je pravděpodobně u konce.

  • Pokud není k dispozici cokoliv jiného, dá se využít i VGA.

Na závěr

Technologický pokrok se projevuje i v oblasti monitorů. Co dnes patří ke špičce, může být brzy nedostatečné. Podle všech výhledů se cesta bude ubírat směrem ke stále vyššímu rozlišení a větší obnovovací frekvenci. Herní monitory výrobci „vylepšují“ i dalšími technologiemi, které umí dynamicky upravovat obnovovací frekvenci (G-Sync, FreeSync), a někteří vyrážejí do boje o hráče se zakřivenými modely a obřími displeji, jako je třeba Big Format Gaming Display od Nvidie.

Zdroj: DCD Publishing

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...