Game Boy od Nintenda oslavil 30 let
Na konci dubna, přesně 21. dubna, uplynulo 30 let od doby, kdy Nintendo uvedlo na trh legendární handheld Game Boy. Kapesní konzole s monochromatických displejem se stala legendou a hráči si ji okamžitě zamilovali.
Světu se představil jako NES do kapsy, přišel s nabídkou her v čele s tituly Super Mario Land, Baseball, Alleyway, a Yakumanse, která se brzy rozrostla o stovky dalších a stal se fenoménem, který znají hráči dodnes. To byl Game Boy, na kterém se začalo hrát před 30 lety. Uvedení na americký trh, ke kterému došlo o rok později než v Japonsku, potvrdilo, že se Nintendo oficiálně stává handheldovým lídrem (v Americe se na úspěchu podepsal i fakt, že šel Game Boy k zákazníkům i s Tetrisem). Celosvětově se prodalo téměř 119 milionů Game Boyů a jde o nejdéle prodávanou herní konzoli vůbec.
Proč Game Boy uspěl?
Čím byl/je Game Boy tak výjimečný, že dodnes fascinuje hráče po celém světě? Pokud pomineme zmíněnou killer app, kterou Tetris v případě této platformy rozhodně byl (než přišla hra Pokémon, která se stala fenoménem přesahujícím tuto platformu i celý videoherní průmysl), sehrála svou roli na úspěchu konzole také značka. Nintendo na konci 80. let dominovalo videohernímu trhu. Po úspěchu NES se Nintendo etablovalo na obou stranách Pacifiku jako zprostředkovatel prvotřídních herních zážitků a v oblasti handheldů v té době prakticky nemělo konkurenci, respektive tu, co mělo, předčil Game Boy ve všech ohledech. Atari upadalo, Sega začala přípravy na válku domácích konzolí a NEC představoval v oblasti videoherního průmyslu zatím neznámou značku (z čehož se vlastně nikdy upokojvě nevymanil).
Game Boy uspěl ale také kvůli svému provedení a flexibilitě. Díky své pozici mohlo Nintendo do vývoje investovat a dovolit si přijít s něčím jiným než konkurence. Například volba nepodsvíceného monochromatického displeje se podepsala na vysoké výdrži baterií (4 AA) – ty vydržely i 30 hodin, což byl oproti handheldům NEC TurboExpress, Sega Game Gear nebo Atari Lynx docela rozdíl, neboť tato zařízení vytáhla 6 AA baterií za 2-5 hodin hraní. Samozřejmě to bylo vinou LCD displejů a náročnějších procesorů, které využívaly. Ukázalo se však, že hráči nad vizuálním zážitkem upřednostní nápadité hry na konzoli, na které mohou hrát déle a levněji. Na vývoji her pro Game Boy navíc pracovali zkušení vývojáři třetích stran, kteří dobře věděli, že je handheld od Nintenda natolik silná platforma, že jim zaručí odbytiště pro jejich software na několik let.
Dalším faktorem, který měl dopad na rozšíření Game Boye, byla cena. Na americký trh vstupoval handheld s cenovkou necelých 90 dolarů, což bylo výrazně méně, než za kolik se prodávala konkurenční zařízení – TurboExpress se prodával za 249,99 dolarů, Game Gear od Segy za 149,99 dolarů, Lynx od Atari vyšel na 189,95 dolarů. Nintendo mohlo jít s cenou pod sto dolarů opět zejména díky nasazení lacinějšího nepodsvíceného displeje. Nad svými konkurenty zvítězil tedy cenou i díky zmíněným nižším nákladům na provoz. Postupně se Nintendu podařilo jít s cenou ještě níž, přičemž došlo i na technologické vylepšování. Nintendo s novými technologiemi refreshovalo Game Boy, jehož inovované verze měly ještě lepší výdrž baterie, ostřejší displej i kompaktnější provedení. Nintendo vydalo sedm modelů, přičemž všechny byly zpětně kompatibilní s předchozími generacemi. Po Game Boyi následovaly Game Boy Pocket, Game Boy Light (uveden jen v Japonsku), Game Boy Color, Game Boy Advance, Game Boy SP a Game Boy Micro. Japonský videoherní gigant vždycky pracoval na rozvoji svého ekosystému a proto vydal tři adaptéry k domácím konzolím umožňující hraní her z Game Boye na televizi – k dispozici byly Super Game Boy a Super Game Boy 2 pro SNES a Game Boy Player pro GameCube.
Handheldový král
Game Boy představoval důležitý milník v oblasti kapesních herních konzolí. Nabídl kvalitní obsah, možnost hrát kdekoliv bez omezení a přijatelnou cenu. Pozici Nintenda coby handheldového krále trhu nikdo v posledních 30 letech vážně neohrozil (ač se pokoušelo například i Sony) a na veleúspěšný životní cyklus Game Boye navázala řada konzolí Nintendo DS, které launchovaly v roce 2004 a jednou z jejich předností se stala právě zpětná kompatibilita s Game Boyem (bohužel řada DSi už od zpětné kompatibility ustoupila). Obrovský uspěch posledního handheldu, respektive hybridní konzole, Nintenda Switch, asi nemusíme připomínat.
Zdroj: Arstechnica
- Life
- 24. 4. 2019