Fallout 76: Mnoho lootu pro nic

Fallout 76: Mnoho lootu pro nic

Jedna z nejočekávanějších her letošního roku vzbudila okamžitě po vydání značné rozpaky. Fallout je totiž pro mnoho hráčů srdeční záležitost a známka prvotřídní zábavy. Nejnovější falloutovská variace ale nemá s legendární sérií nic společného. Výsledkem snah o post-apokalyptické MMO jsou statisíce naštvaných hráčů a pořádně studená sprcha pro Bethesdu, která patří k nejvyhlášenějším herním studiím současnosti. Stručně k historii opěvované a notoricky známé herní…

Jedna z nejočekávanějších her letošního roku vzbudila okamžitě po vydání značné rozpaky. Fallout je totiž pro mnoho hráčů srdeční záležitost a známka prvotřídní zábavy. Nejnovější falloutovská variace ale nemá s legendární sérií nic společného. Výsledkem snah o post-apokalyptické MMO jsou statisíce naštvaných hráčů a pořádně studená sprcha pro Bethesdu, která patří k nejvyhlášenějším herním studiím současnosti.

Stručně k historii opěvované a notoricky známé herní sérií, jejíž začátky jsou datovány do druhé poloviny divokých 90. let 20. století. Fallout je notoricky známé RPG, za kterým stojí studio Interplay Entertainment, jež hru v roce 1997 také vydalo. O rok později na první díl navázal rozsáhlejší druhý díl, který patří stejně jako jeho předchůdce k herní klasice.

První dva díly byla klasická izometrická RPG a obě hry získaly početnou fanouškovskou základnu zejména díky návykové hratelnosti, snadno a rychle pochopitelným herním mechanismům a v neposlední řadě zásluhou rozsáhlého a komplexního herního světa s propracovanou mytologií a originálním humorem. Do nového milénia vstoupil Fallout titulem Fallout Tactics: Brotherhood of Steelz roku 2001, na jehož vzniku se podílel poněkud obměněný vývojářský tým, výsledkem byla strategická hra, která nikdy nebyla uznána jako třetí díl série (ani o to neusilovala).

Bethesda v akci

Pod taktovkou Bethesdy (součást herního molochu ZeniMax Media) vznikl třetí díl Fallout 3, který vyšel v roce 2008 a už definitivně upustil od tradičního izometrického zobrazení a přešel kompletně do 3D. Začala se ale vytrácet také ironie a humor, hlavní příběhová linie byla poměrně mdlá a nezajímavá. Do starých kolejí se však Fallout vrátil s titulem Fallout: New Vegas, na kterém se s Bethesdou spolupodílelo studio Obsidian Entertainment, jehož tým tvořilo i několik bývalých členů Black Isle Studios (divize zmíněného studia Interplay Entertainment), kteří pracovali na původních hrách. To bylo na výsledku ostatně vidět a mnoho fanoušků považuje až New Vegas za důstojné pokračování původní série. O několik datadisků později vyšel v roce 2015 v režii Bethesdy očekávaný Fallout 4, který posbíral velice příznivé recenze a přinesl řadu nových prvků, které jej však ještě více vytrhly z linie nastolené původními hrami.

Když nevíš co, udělej MMO

Fallout 76 je jakýsi prequel (odehrává se před dějem všech předešlých her) a od všech dosud vydaných her z falloutovského univerza se značně liší – zejména tím, že jde o shared-world MMO, tedy hru určenou pro masivní multiplayer. Hráči zde sdílejí herní svět, kde mohou zdolávat herní questy společně (některé dokonce není možné absolvovat jako sólo hráč) nebo můžou jít proti sobě ve stylu PvP (player versus player). Jde zkrátka o falloutovskou onlinovku s rozsáhlou herní mapou. Pojetím má hra pochopitelně nejblíž ke čtvrtému dílu, ze kterého převzala řadu prvků a mechanismů.

Kam dřív skočit

Svět Falloutu 76 je opravdu rozsáhlý, přesto působí neuvěřitelně pustě a prázdně. To je do velké míry způsobeno absencí NPC (neherních postav), které obvykle i v online hrách obývají herní svět a nabízejí řadu interakcí a rozptýlení (zadávají úkoly, lze od nich získávat informace, měnit s nimi předměty nebo obchodovat…), zkrátka dělají herní svět živější. To není případ Falloutu 76, kde kromě pár robotů a zmutovaných nepřátel nikoho nepotkáte, paradoxně ani další hráče moc ne, což je u MMO naprosto zásadní problém. Hodiny (doslova) se pak můžete bezcílně potulovat po pustém světě, který sice nabízí plno míst k prozkoumání, ale pokud nevíte, co hledáte (což v zásadě nevíte nikdy), začne Fallout a jeho svět plný odpadků (které můžete donekonečna hromadit) brzy nudit.

Zábavnosti moc nepřidává systém zadávání a plnění questů. Hlavní příběhová linie nezaujme, čímž nevznikne tolik důležité zaujetí, neustále se kupící side-questy jsou až otravné a brzy vytvoří zástup kumulujících se checkpointů na mapě, v důsledku čehož po pár minutách už nebudete ani tušit, který z úkolů vlastně plníte. Systém náhodných perků (přepracovaný, a tedy zmršený S. P. E. C. I. A. L. systém získávání zkušeností) je natolik chaotický, že si při prvním hraní téměř jistě vytvoříte mizernou postavu, což opět hře na atraktivitě nepřidá. Situace se poněkud zprůhlední až po několika hodinách hraní, jenže vydržet to do té doby je výzva i pro zaryté fandy série.

Pro Fallout 76 je také příznačný komplexní budovací a craftící systém, který už byl k vidění ve Falloutu 4. O co jde – hráč musí sbírat a vytvářet určité suroviny, vyhledávat návody, aby mohl následně stavět vlastní osady (kempy), kde může mít potřebné vybavení pro tvorbu zbraní, brnění a dalších věcí, včetně těžby surovin, zajištění potravy i vody. Ano, ve Falloutu 76 musíte udržovat svou radiací přiotrávenou postavu hydratovanou a sytou (což je do doby, než posbíráte perky, které vaši spotřebu zmírní, neskutečně frustrující). Samotným stavěním a budováním se dají ve Falloutu strávit celé dny, stejně jako sbíráním různých surovin, předmětů a odpadků, které se v distopickém digitálním světě povalují opravdu na každém kroku.

Technické problémy jako špička ledovce

Nejenže je Fallout 76 nezábavný a nudný, ale jakožto MMO jej potkávají také problémy s připojením a celý obří svět je stejně obrovsky zabugovaný. Že onlinovka sem tam spadne, to není nic nového ani v době, kdy se každý holedbá tím, jak robustní infrastrukturu a datacentra má. Že hra pár dní po vydání vyžaduje update o velikosti 40 GB, aby ji vůbec šlo hrát, to už vypovídá o ledasčem. Nejednou se vám ve Falloutu 76 stane, že narazíte na bug, který shodí celou hru, v polovině plnění nějakého úkolu. Postup se vám samozřejmě neuloží a ve chvíli, kdy vás taková radost potká potřetí za sebou, bezpečně ztratíte motivaci hrát.

Krásně zpustošený svět

Pokud bychom mohli na Falloutu 76 něco vyzdvihnout jako pozitivum, tak je to detailní svět, Appalachia, který ukazuje Západní Virginii rozprášenou nukleární válkou. Díky rozsáhlosti mapy je neustále co objevovat, na mapě je hned několik oblastí, které se od sebe dost liší, a vytvářejí tak skutečně přehlídku různých podob apokalypsy – jiné prostředí a nepřátele potkáte v lesích, jiné v dolech, další ve vyschlých korytech řek. Všude přitom můžete sbírat různé předměty a nacházet stále nové zdroje (což je však dvousečné, a pokud nebudete mít zajištěný odbyt odpadků z inventáře, přistihnete se, že kupíte předměty do takové míry, že se vaše postava vlivem přetížením sotva plouží).

Detaily herního světa poznamenaného válkou jsou skutečně úchvatné, a jestli se kvůli něčemu momentálně vyplatí alespoň chvilku brouzdat opuštěným světem Falloutu 76, je to právě důraz na detaily herního světa a krásné lokace.

Verdikt je nemilosrdný

Fallout 76 sužuje tolik problémů, že se není čemu divit, když se hráči na Steamu domáhají refundace. Na portálu Metacritics má hra průměrné hodnocení okolo 50 bodů ze 100 od odborné veřejnosti, což je docela smířlivé při srovnání s průměrným hodnocením hráčů, které se podle stejného portálu pohybuje pouze okolo 2,6 bodu z 10. Ale pozor na unáhlené závěry – jsou to dva roky, co vyšel očekávaný opus No Man’s Sky, který se natolik nepovedl, že není daleko od pravdy říct, že šlo vysloveně o propadák. Ale tvůrci se negativním přijetím nenechali odradit, pracovali se zpětnou vazbou a letos vydali masivní update, který prakticky celou hru přepracoval a udělal z ní opravdu parádní zábavu. Budeme doufat, že takový happy end potká i Fallout 76, který je v tuto chvíli moc snadné odsoudit.

Zdroj: DCD Publishing

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...