Tomb Raider vystoupil ze svého stínu
Lara Croft je ikonická herní postava, která je na scéně už více než 20 let. Do roku 2018 vyšlo celkem 13 samostatných her pro PC a konzole a 7 mobilních titulů, jež doplnil zástup neoficiálních pokračování, datadisků i klonů. Lařiny slávy si všimli také v Hollywoodu a stala se předlohou a hlavní postavou tří naprosto příšerných filmů, které sice nezachránily ani Angelina…
Lara Croft je ikonická herní postava, která je na scéně už více než 20 let. Do roku 2018 vyšlo celkem 13 samostatných her pro PC a konzole a 7 mobilních titulů, jež doplnil zástup neoficiálních pokračování, datadisků i klonů. Lařiny slávy si všimli také v Hollywoodu a stala se předlohou a hlavní postavou tří naprosto příšerných filmů, které sice nezachránily ani Angelina Jolie a Alicia Vikander, ale Tomb Raideruvi tak zajistily další vlnu zájmu. Na motivy dobrodružství Lary vznikl také komiks o 50 pokračováních. Ale zpět ke hrám, které pro mnohé hráče představují určující moment jejich herní „kariéry“, a to zcela oprávněně, neboť i zatím poslední díl ukazuje, jak má vypadat pořádné singleplayer dobrodružství.
Asi každý, kdo v posledních 20 letech slyšel o tom, že existuje něco jako počítačové hry, musí bezpodmínečně znát Laru a sérii Tomb Raider alespoň z doslechu. Práva k sérii akčních adventur s neohroženou hrdinkou vlastní Eidos Interactive (dceřiná společnost Square Enix), první díly vyvíjela společnost Core Design, další pak Crystal Dynamics.
Kdo je Lara Croft
Hlavní hrdinka herní série Tomb Raider je archeoložka Lara Croft, která je zjednodušeně řečeno ženskou variantou Indiana Jonese. Postava Lary navržená Tobym Gardem se během let měnila vlastně jen minimálně. Hnědé kraťasy a modré triko vystřídala řada dalších modelů, díky technickým možnostem přibyly detaily obličeje a časem došlo i ke zmenšení objemného hrudníku (obzvláště druhý díl se touto slavnou „chybou“ proslavil). Poprvé se hráčům Lara Croft představila v roce 1996, kdy vyšla její první dobrodružství na konzole PlayStation a Sega Saturn a pro osobní počítače. Tomb Raider zaznamenal obrovský úspěch a je jednou z her, které se zasloužily o vzestup a prodeje PlayStationu.
Co je Tomb Raider
Série Tomb Raider spadá do žánru akčních adventur, kde hrdina, v případě Tomb Raideru hrdinka, prochází různé lokace, kde řeší puzzly a hádanky, interaguje s dalšími NPC (non-player character, nehratelná postava) a soupeří s nepřáteli. Hlavní příběhová linie obyčejně pracuje se zápletkou, kdy je zapotřebí získat ztracený artefakt (obvykle obsahující velice mocnou magii), který je neznámo kde a vede k němu ta nejhorší myslitelná cesta a samozřejmě o něj usiluje i nepřátelská skupina nebo skupiny.
Tomb Raider je poznat na první pohled – hrdinku sledujeme z pohledu třetí osoby, a to proto, že mechanika hraní vychází z dvojrozměrných arkádových skákaček (některé hry s Larou jsou dokonce čistokrevné 2D hopsačky). Pohyby jsou zde samozřejmě důmyslnější a realističtější. Standardní pohyby (chůze, běh, zatáčení, skoky) jsou doplněny kotoulem, kotouly ve výskoku do stran a vzad, šplhacími technikami, plaváním, potápěním ve vodě, což přímo vybízí k důslednému prozkoumání všech lokací.
Restart
Bylo by naivní myslet si, že za více než 20letou kariéru potkaly sérii Tomb Raider jen samé úspěchy. Ne všechny díly jsou považovány za ryzí herní skvost a v první dekádě nového milénia se Lara zmítala doslova mezi životem a smrtí. Navíc přišli i napodobitelé, přičemž některým se podařilo Laru zastínit a redefinovat žánr – řeč je pochopitelně o sérii Uncharted z dílny studia Naughty Dog, která se svým pohotovým hrdinou Nathanem Drakem nechala Laru na dlouhou dobu daleko za sebou.
V roce 2013 ale nabral Tomb Raiderdruhý dech a přišel restart celé série (což do jisté míry způsobilo to, že se mohl Tomb Raider něco přiučit od zmíněného Uncharted). Titul nazvaný Tomb Raider(opět, aby se to nepletlo) znamenal v roce 2013 zahájení nové trilogie, jejímž cílem bylo převyprávět příběh Lary s využitím nových herních modelů, grafiky a propracovanější psychologie postav. Restart série vzbudil vysoká očekávání, která však následující díl nazvaný Rise of the Tomb Raiderz roku 2015 mnohonásobně předčil a stal se pro mnohé fanoušky naprosto nejlepším dílem celé rozsáhlé ságy. A to ještě nebyl konec!
Do třetice všeho dobrého
Restartovanou trilogii uzavírá letošní Shadow of the Tomb Raider, který je jasným důkazem, že singleplayeru ještě neodzvonilo. Stejně jako předešlé díly se i ten zatím poslední setkal s příznivým přijetím – na portálu metacritics.com má průměrné hodnocení 78/100, což je sice méně, než měli jeho předchůdci (Tomb Raider 85/100, Rise of the Tomb Raider 88/100), přesto nabízí nejnovější Lary dobrodružství propracovanou zábavu a úchvatné detailně propracované lokace, které vybízejí k opakovanému prozkoumávání. To vše umocňuje příjemná hratelnost a příběh, který se točí okolo mayské apokalypsy, díky čemuž se hra odehrává v nádherném prostředí životem a nebezpečím pulzující džungle. Asi jediným zásadním nedostatkem je délka hry. Hlavní dějovou linii, jejíž dohrání zabere průměrně okolo 10-15 hodin (ano, je to málo), rozšiřuje sice řada side questů, díky nimž lze celkový herní čas rozšířit na celkových 20-25 hodin, ale to je jednoduše pořád málo – dohrát AAA titul na 2-3 „zátahy“ je zkrátka něco, co fanoušky nepotěší. Ale i navzdory délce je Shadow of the Tomb Raider jeden z nejlepších singleplayer titulů letošního roku a důstojně uzavírá sérii, která je právem jednou z nejuznávanějších herních značek vůbec.
Zdroj: DCD Publishing
- Play
- 13. 10. 2018